کد مطلب:152399 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:204

آرامش دریا با ریختن تربت در آن
از مرحوم حاج كاظم بوشهری نقل می كنند كه فرمود:

با كشتی، از بندر كویت به طرف كراچی یا بمبئی (تردید از ناقل است) حركت كردیم. در بین راه طوفان شدیدی شد و دریا متلاطم شد. بلافاصله بلندگوی كشتی اعلام كرد كه ما این حادثه را پیش بینی نكرده بودیم و اگر كسی تربت كربلا همراه دارد، نزد ما بیاورد!

با تعجب جلو رفتم و گفتم: تربت را برای چه می خواهید؟ گفت: می خواهیم در دریا بریزیم تا آرام شود. مهر تربت را از جیب خود درآوردم و به او دادم، در میان دریا


انداخت و همان لحظه دریا آرام شد.

ناخدا كه مسیحی بود، گفت: من نمی دانم چه سر و خاصیتی در این خاك نهفته است؟ ولی همانگونه كه به ما خبر داده اند و ما هم تجربه كرده ایم، تربت كربلا باعث آرامش امواج متلاطم دریا می شود.

از مرحوم فرهاد میرزا صاحب كتاب قمقام زخار نیز نقل شده است كه: زمانی در سفر دریا گرفتار شده و دریا طوفانی شده است، قدری تربت در آب ریخته است و از هلاكت قطعی نجات پیدا كرده است. [1] .

نقل می كنند كه در زمان عالم گرانقدر شیعه، مرحوم حاج شیخ عبدالكریم حائری قدس سره، رودخانه ی قم طغیان كرد. مرحوم شیخ ابوالقاسم قمی قدری تربت در آن ریخت و رودخانه ساكن شد.

شیخ كفعمی فرموده است: از جمله چیزهائی كه برای آرامش دریا مؤثر است و به تجربه ثابت شده،این است كه قدری تربت حضرت امام حسین علیه السلام، در آن ریخته شود. [2] .


[1] خاك بهشت ص 117، به نقل از نجات الامة ص 162.

[2] خاك بهشت ص 118، به نقل از مستدرك الوسائل ج 8 ص 237.